17. februar 2014

Monday morning rain is falling

Ny mandag, ny uke, nye muligheter - og for meg er det omtrent som en ny start. To uker  med betennelsesdempende kur er så godt som forbi. Jeg skal tilbake på jobb etter tre uker med vonde armer. Jeg har gjort meg ferdig med ting som har blitt utsatt for lenge; som f. eks å tove ferdig firkanttøflene. Litt ujevne ble de, men det er vel litt av sjarmen når noe lages for første gang. Eieren ble i alle fall fornøyd. Skrivepulten min er gravd frem fra alt rotet den har ligget under, det er som jeg har fått et nytt møbel. Det lover godt for lesinga sin del. Jeg har kommet i gang med trening igjen, og målet er å få en god rutine på det. Kostholdet er også på vei tilbake på rett spor. Kroppen har fått ro, noe den tydligvis trengte, og jeg er så og si fit for fight igjen. Det regner ute, men kanskje det betyr lykke - som regn i brudeslør? 


Jeg har prøvd å innføre dessert-søndag i heimen. Jeg har påpekt flere ganger at det ikke er pining å ha et lavkarbokosthold, og at det finnes minst like mange gode desserter og søtsaker som det finnes fantastisk smakfull mat. Likevel er det ikke optimalt å spise dessert for ofte, tenker jeg. Selv om det er sunnere desserter uten sukker. Derfor prøver vi nå å gjøre det om til en helge-greie. De siste to søndagene er det sjokoladefondant som har vært tingen. Jeg kjøpte "Fotballfrues dagbok" her om dagen, i håp om å få litt ny inspirasjon. Der fant jeg denne herlige oppskriften, og tenkte jeg skulle dele den med dere i dag. Jeg tror du vil like den uavhengig om du teller karbohydrater eller ei - dessuten er det jo et sunt alternativ.

Du trenger:
- 100 g mørk sjokolade (70-86%)
- 50 g smør
- 75 g sukrin 
- 2 egg
- 25 g mandelmel

Sett ovnen på 180 grader. Smelt sjokolade og smør sammen. Pisk egg og sukrin, og tilsett mandelmel. Rør forsiktig inn den smeltede sjokoladeblandingen. Ha deigen over i små porsjonsformer, gjerne små ildfaste former som du ser jeg har gjort (det ble nok røre til to slike former) - eller silikonformer/muffinsformer. Sett de fort inn i den varme ovnen. Det kommer litt an på ovnen din hvor lenge de må stå, det kan være alt fra 8-15 minutter. Bare pass på at kjernen ikke blir varm, den skal være flytende.




PS: Server gjerne med litt pisket krem til, for fondanten er ganske intens. Bær gjør seg også godt.

I går lagde vi sjokoladefondanten med premium 70% chilisjokolade - det var utrolig godt! Jeg vet ikke om det finnes i Norge, vi kjøpte i Sverige - de har så ufattelig mye rart der. Mye større utvalg av LCHF-produkter. 

Nå skal jeg finne frem Starbucks-forkle mitt, og servere nydelig kaffe til nydelige kunder resten av dagen. Ta gjerne turen innom. Ha en god uke!

Peace out.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar