2. januar 2011

Nytt år, nye muligheter.

Godt nytt år, allihoppa!

Da var vi såvidt inne i det nye året, spente på hva det vil bringe.

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men for meg er det er som om det skjer noe inni meg når klokka blir tolv og vi skriver nytt årstall. Akkurat som både kropp og sjel forstår at det er et nytt år, man nullstiller seg liksom. Nå har vi fått blanke ark og kan tegne nye minner og "rette oppatt alle feil ifra i går", som Alf Prøysen synger.


Jeg har tenkt litt på det i det siste, at vi er så flinke til å lage oss nyttårsforsett. Jeg så til og med på TV'n her om dagen, en reporter som gikk rundt å spurte folk hva deres nyttårsforsett i år var. Akkurat som om dette er den eneste sjansen for å gjøre noe bra i 2011. Hvorfor er det så mye lettere å rette på gamle vaner, spise sunnere, trene mer etc. hvis man bestemmer seg for det sånn på tampen av året? "I år skal jeg bli et bedre menneske. Fra og med 1. januar skal jeg slutte med alt som er galt."
Det er kanskje enklere å prøve å følge lista med ting man skal begynne eller slutte med når vi går inn i et nytt år. I løpet av høsten har prøvd å si til meg selv "fra og med mandag skal jeg begynne med det og det..", men det går liksom ikke. Jeg har tatt meg selv i å tenke "det skal være mitt nyttårsforsett". Jeg bare utsetter det.. Jeg skal bli flinkere på å sette meg mål jeg faktisk kan begynne på når det måtte være, og ikke henge meg opp i at alt jeg vil endre på må være nyttårsforsett. Da går det sakte fremover.

Men er det et nytt år! Og jeg håper på bedre lykke enn tidligere år, med mer trening, sunnere kosthold, effektivt skolearbeid, mer nattesøvn, mer spontanitet, møte venner man ikke har sett på lenge osv, osv. Lista er lang.
Lykke til med dine nyttårsforsett også :) Og husk at du ikke trenger å vente helt til 2012 om du ikke får de til med en gang. Ikke sett deg for høye mål, men finn noe du kan mestre og som du kan leve med. Det er ingen vits i å gjøre så drastiske forandringer at du ikke trives.

(Bildene har jeg forresten tatt selv, med den nye zoomlinsa jeg fikk til jul. Tøft?;)

Peace out!

2 kommentarer: