6. januar 2011

Skolefri, salg og scones

Det er vel heller ingen hemmelighet at et av høydepunktene i januar er januarsalget. Alle de dyre, fine julegavene du kjøpte for kun noen uker siden er på halv pris, og de som fikk det har neppe rukket å bruke det enda.. Ser man bort i fra at det er ganske kjipt, finnes det tusenvis av andre varer på salg denne måneden! Mamma og jeg har vært å kikka i butikker i dag, og det endte i en del poser for å si det sånn.
Jeg kjøpte meg selvfølgelig noe som ikke var på salg også, for det hører jo med. Det skulle vel tatt seg ut om det var salgsvarene som frista mest, slik at man faktisk kunne spart seg litt penger.. Men jeg er førnøyd! Fikk en del penger i gavekalenderen min som jeg skulle spare på, og for de pengene kjøpte jeg meg en Mariusgenser (eller i alle fall noe lignende, for det var vel ikke like mye mønster) ! :) 


Får nok mye glede av denna her, ja.
Det jeg blant anna fant meg på salg, derimot, var en alpintbukse. Kjekt å ha, da den jeg har er så tjukk at man knapt kan røre seg med den. Og det er vel et tegn på at den er blitt for liten når knappan spretter opp idet man slipper ut magen. Hehe :)
Jeg er så flink at jeg har fått pappa til å sponse meg med skibukse også. Jeg ska nemlig bli flinkere til å gå på ski. Ikke at jeg har ski da, men et sted må man begynne. Dessuten kan skibuksa brukes til mye, siden den er vattert. Det betyr at det blir en tur på butikken i morra også. Hva anna ska en finne på når man fortsatt har juleferie?

Nå skal jeg prøve å avslutte innlegget og begynne baking av scones. Det er superenkelt, supergodt, og sunt (les: nyttårsforsett)! De er lavkarbo, og jeg spiser det istedet for brød. Jeg legger ut oppskrifta, og anbefaler! Kjempegodt med pålegg.
(De er nøttebasert, så en forutsetning er jo at man tåler nøtter.)

SCONES - lavkarbo

(10-12 stk)
120 g mandler
120 g valnøtter
120 g ost
4 medium store egg
80 g meieri smør
1 ts bakepulver (om ønsket)

1. Pisk egg + smør.
2. Kvern nøttene slik at de blir så "melete" som mulig.
3. Rasp osten (ikke bruk ferdig revet ost, da det er mye stivelse i det).
4. Bland det hele sammen.
5. Fordel i muffinsformer.

Stekes på 225 grader, i 10-15 min. eller til de blir gyldne på toppen.

I dag tenkte jeg å prøve med litt mindre ost, men det spørs om det er med på å holde røra sammen. Kanskje det blir tull. Vi får se.
Give it a try!

Peace out.

1 kommentar: