11. mars 2015

Danse mot vår

Det høres kanskje ut som en klisjé, men det er bokstavlig talt det jeg gjør. Etter jul meldte jeg meg på NTNUI Dans sitt nybegynnerkurs i Hip Hop. Det er veldig gøy og gir masse energi samtidig som det er god trening. Var på øving i går, og det er såvidt jeg klarer å gå i trappa i dag. Men det som gjør det ekstra gøy, er at vi i tillegg til å øve en gang i uka skal fremføre dansen vår på danseshowet til NTNUI Dans på Samfundet i april!

I tillegg til all dansinga har jeg allerede vært gjennom to fag hittil i år, og 15 studiepoeng er unnagjort med best mulig resultat. Jeg hadde eksamen i går, og nå skal jeg bruke de neste månedene på å forelske meg i tall slik at jeg består de siste 15 studiepoengene også. Det er et krevende emne og jeg tror det er en stor fordel (for meg) at vi slipper ha flere emner samtidig. Men i dag har jeg tatt meg fri med god samvittighet! Tenker jeg bør gjøre litt husarbeid da. Det minner meg forresten på at vi snart får spisestuestolene våre! Det gleder jeg meg veldig til. Da tror jeg faktisk ikke det mangler mer på stua, bortsett fra å få ting på veggene. Jeg tør ikke henge opp noe, jeg klarer ikke bestemme meg for hvor jeg vil ha ting. Valgets kvaler.. Skal få lagt ut noen bilder snart. Vet jeg har skrevet mye om før- og etterbilder, men hverdagen sluker tida vår og ting tar tid. Det går absolutt an å bo her, det er ikke lenger en byggeplass, men vi er nødt til å ta i et ordentlig tak å få avslutta påbegynte småprosjekter. Til sommern tar vi fatt på kontoret og gjesterommet, og hagen. Åh, hagen… Det blir så bra. Har veldig mange planer, gleder meg bare til jeg får tid til å begynne.

Det var en liten oppdatering på alt, egentlig. Og konklusjonen er vel at jeg både fysisk og psykisk føler at jeg danser mot vår. I dag sov jeg lenge, og startet dagen med noe nytt og spennende til frokost, nemlig chiapudding. Ble tipset av ei venninne som har fått dilla på dette, og jeg måtte nesten prøve. Hun bruker mandelmelk, jeg hadde ikke det i hus så jeg prøvde med kokosmelk. Kokosmelk er omtrent forbruksvare for oss som teller karbohydrater. Fantastisk! Og chiafrø er rik på omega-3, noe de fleste av oss har godt av å få i seg mer av. Så er det bare å toppe det med hva enn mann måtte ønske.
Dette er min versjon, og gir 2 porsjoner:

1 boks kokosmelk (400ml), 6 ss chiafrø, litt vaniljepulver (ca 1/2 ts), jordbær, kokosflak 




Og så er det bare å blande frøene og kokosmelka godt sammen, og tilsette vaniljepulver. Man kan selvfølgelig tilsette andre ting i selve røra også, som fruktbiter eller bær - eller annen form for søtning om man ønsker en litt søtere smak. Sett i kjøleskapet i noen timer til det ikke lenger er flytende, gjerne natta over. Topp med det du måtte ønske.






Om du tar deg fem minutter kvelden før og blander dette sammen, heller det i et syltetøyglass med lokk - har du et måltid klart i kjøleskapet morgenen etter, som du enkelt kan ta med på skolen eller jobben. 

Si gjerne i fra om dere kommer på andre varianter av chiapudding som er verdt et forsøk.


Er dere like heldig som meg, skinner sola og skaper herlig vårstemning i dag. Nyt den om dere har mulighet.
Peace out!

2 kommentarer:

  1. Hello Linn Monica. So good to know you through your profile on the blogger and the blog post. I am glad to stop by your blog post and though I was not able to read your language but seeing those beautiful dishes,that watered my mouth. Well I am from Mumbai, india the other part of the World. I am glad to get connected with you. I am in the Pastoral ministry for last 35 yrs in the great city of Mumbai a city with great contrast where richest of rich and the poorest of poor live. We reach out to the poorest of poor with the love of Christ to bring healing to the broken hearted. We also encourage young and the adults from the West to come to Mumbai during their vacation time to work with us during their vacation time. We would love to have you come to Mumbai with your friends to work with us during your vacation time. My email id is: dhwankhede(at)gmail(dot)com and my name is Diwakar Wankhede. Looking forward to hear from you very soon. God's richest blessings on you.

    SvarSlett
  2. Hello Linn Monica. So good to know you through your profile on the blogger and the blog post. I am glad to stop by your blog post and though I was not able to read your language but seeing those beautiful dishes,that watered my mouth. Well I am from Mumbai, india the other part of the World. I am glad to get connected with you. I am in the Pastoral ministry for last 35 yrs in the great city of Mumbai a city with great contrast where richest of rich and the poorest of poor live. We reach out to the poorest of poor with the love of Christ to bring healing to the broken hearted. We also encourage young and the adults from the West to come to Mumbai during their vacation time to work with us during their vacation time. We would love to have you come to Mumbai with your friends to work with us during your vacation time. My email id is: dhwankhede(at)gmail(dot)com and my name is Diwakar Wankhede. Looking forward to hear from you very soon. God's richest blessings on you.

    SvarSlett