25. mars 2015

Bursdag i Paris

Da har jeg blitt 25 år, halvveis til 50, et kvart århundre.. alt det der. Jeg har hatt en strålende bursdagshelg i Paris! Det gjorde godt å komme seg litt bort fra alt hjemme, selv om det ble en hektisk helg. Jeg vil gjerne dele høydepunktene med dere, og noen tips som kan være nyttige for de av dere som tenker å ta turen til Paris selv.

Det er utrolig masse å se i Paris. Det er ikke en liten by. Flere turistattraksjoner som Eiffeltårnet (så klart), Louvre, Notre Dame etc, som desverre ikke ligger på rekke og rad. Derfor kan det ta litt tid å komme seg fra det ene til det andre. Selv om det går forholdsvis raskt med metroen er det ikke bare-bare for oss turister. Har man kun en helg i Paris er det veldig lurt å planlegge på forhånd.

Vi begynte planleggingen allerede mandag. Vi gjorde en del research, spesielt på spisesteder. Det er jo vanskelig å vite hvilke restauranter som er verdt å besøke, derfor gjør man seg selv en tjeneste ved å lese litt om spisestedene på forhånd, finne ut hvor de ligger og hvordan man kommer seg dit, og gjerne også booke bord hjemmefra. Det gjorde vi. Når jeg først er i Frankrike vil jeg spise fransk. 


Det ble en god del turer med metroen. Et godt tips er å kjøpe dagspass ut ifra hvor lenge du skal være der. Vi kjøpte 2-dagerspass, og var veldig fornøyd med det - til tross for noe vedlikeholdsgreier som gjorde at alle fikk reise gratis både lørdag og søndag, men det kunne jo ikke vi vite. 

Vi lagde oss en liste med de viktigste tingene vi ville gjøre/se, og første post var Notre Dame. 





Notre Dame er en gotisk katedral som ble bygget for å hedre Jomfru Maria. Den er en stor turistattraksjon og er selvfølgelig også kjent fra Disneyfilmen "Ringeren i Notre Dame", som de fleste på min alder har et barndomsminne til. Køen inn til katedralen var ufattelig lang. Dette gjelder de fleste attraksjonene i Paris, og desverre må man nøye seg med å se det meste fra utsiden dersom man har liten tid. 

Vi brukte mye av den første dagen på å gå i gatene, se i butikker og spise makroner og crêpes. Etter mørkets frembrudd fikk vi sett Eiffeltårnet by night.






Dette var kanskje det mest romantiske med hele turen. Jeg hadde aldri vært i Paris før, så Eiffeltårnet var det eneste bildet jeg hadde av byen. Og da klokka slo 22.00 begynte hele tårnet og blinke i et magisk lysshow. Det var rene nyttårsaften. Det eneste tipset jeg har her er å nyte synet av tårnet som lyser opp, jeg synes ikke det er like vakkert i dagslys. Og vær obs på gateselgerne her. Det kryr av dem og de er lure. De prøver å prakke på deg både blomster og champagne. Det høres kanskje ikke så ille ut, men det er til og med et stor skilt der som advarer mot å kjøpe sånt - for din egen sikkerhet.

Snegler




Absolutt et must om du aldri har prøvd det før, og en stor del av den franske kulturen. Det serveres stort sett over alt i franske restauranter. Det var heller ikke så ille som jeg først fryktet, selv om det kan se litt merkelig ut. Navnet er jo ikke spesielt flatterende. Og har du ikke spist middag selv om klokka har passert 22.00? Null stress, franskmenn spiser sent. Vi forlot restauranten nærmere midnatt, etter en treretters.


Så var det selve bursdagen min. Per Magnus stod opp grytidlig i håp om å få kjøpt både kake og blomster, men det var ingen butikker i nærheten som hadde åpnet. Jeg fikk noen rare bensinstasjon-kaker på senga, men de var veldig gode. Det er jo tanken som teller. Tips til dere gutta som vil overraske kjæresten på morgenkvisten; planlegg i god tid.

Etter frokost trasket vi rundt ved Triumfbuen og Champs-Elysées.






Champs-Elysées er jo en anerkjent shoppinggate med kjente (og ukjente) designerbutikker, og noen billigere kjeder heldigvis. Det er en evig lang gate, som "egentlig" ender opp ved Triumfbuen. Vi ble anbefalt å begynne ved Triumfbuen og gå "motsatt vei", fordi hele gaten er en slak bakke. Vi tenkte at det beste for våre slitne turistføtter var å gå i en slak nedoverbakke heller enn i motbakke. Gubben fikk seg nytt antrekk, men vi rakk ikke se halve gata en gang før vi måtte ta metroen til lunsjdaten vår. En av de nydeligste sjømatbarene jeg har sett; Paris Pêche.






Bursdagsbarnet ville prøve østers på 25års dagen sin, og slik ble det. Det er et must det også, om du aldri har prøvd. Jeg anbefaler denne sjømatbaren på det varmeste. Det er ikke mye mat i østers, så dersom man aldri har prøvd det før er det dumt å ta sjansen på å spise seg mett på det. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg synes om østers, men det var ikke vondt. Det smakte sjøvann, og det var en spennende opplevelse - og hummeren var fantastisk! Perfekt bursdagslunsj.

Etter lunsj ble det enda mer trasking i gatene og kikking i butikker. Det ble overraskende lite shopping på meg, men jeg fant et par topper og sko.

Vi gjorde som sagt en del research før vi reiste, og jeg leste at for å få det beste skrytebildet av Eiffeltårnet må man ta metroen til Trocadéro. Vi gjorde selvfølgelig det.






Et par Eiffeltårn-selfie-forsøk er så klart også obligatorisk. Her hadde det kanskje gjort seg med en selfie-stang.

Louvre-museet. 




Louvre var tidligere slottet til en rekke franske konger. I dag er det et museum som rommer en av verdens mest verdifulle kunstsamlinger. Det er også kjent fra Dan Browns "Da Vinci koden". Er man så heldig å ha tid til å gå inn der kan man få et glimt av det berømte kunstverket Mona Lisa. Det får bli neste gang. Det var forholdsvis folketomt da vi tok turen etter stengetid. Men vi tok det obligatoriske "jeg-er-turist-i-Louvre"-bildet.

Turen var flott, tiden ble knapp, jeg hadde en super 25års dag. Jeg fikk ikke lov til å bruke en krone (eller euro) på bursdagen min, og ble skjemt bort til de grader. Vi koste oss glugg ihjel på en kjempefin (og dyr) restaurant på kvelden. Der spiste vi laksetartar og en annen forrett vi ikke er helt sikre på hva var, det ble hummer for andre gang på samme dag, ostefat og ekte fransk napoleonskake til dessert. Det er noe annet enn den norske varianten, det skal være sikkert og visst. Bildene fra restauranten og maten der ble ikke så bra, det var liksom ikke det riktige stedet å dra frem speilreflekskameraet på. Derfor avslutter jeg innlegget med et av bildene som ble tatt der for å illustrere atmosfæren. Restauranten heter Le Dôme. Anbefales om man tar seg råd til en finere middag.


En fornøyd Linn Monica, 25 år, som har veldig lyst til å dra tilbake til Paris og oppleve byen en gang til - med litt bedre tid.

Peace out! 

1 kommentar:

  1. Happy Birthday. hopefully, what you dream may come true this year.

    SvarSlett