6. september 2011

Lavkarbo

Da er hverdagen tilbake for fullt, og sommerens dårlige matvaner ska legges på hylla. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det ble et par karbohydrater for mye i sommer, spesielt under USAturen. Men jeg syns det ska vær lov å kose seg og leve livet mens man kan. Det må være lov å skeie ut en gang i blant. Det viktigste er jo å finne en livsstil man trives med, for man skal jo kunne klare å leve med det.
I helga har jeg vært hjemme, hos mamma og pappa. Det var egentlig litt godt å koble av fra alt stresset rundt skolestart. I tillegg har jeg klart å bli skikkelig forkjøla, men det skjer jo alltid når kroppen min får litt avslapping etter en stressende periode.
Jeg fikk lest litt, slappa av masse, og bakt både lavkarbobrød og lavkarbo knekkebrød. Man kommer ganske langt ved å bytte ut vanlig brød med dette, spesielt hvis man bruker det både til frokost og lunsj. Det er også superenkelt å lage! Derfor tenkte jeg å dele oppskriftene med dere.

Lavkarbobrød - 2 stk.
8 egg
1 boks creme fraiche
3 ss solsikkeolje
120 g kruskakli
80 g linfrø
100 g sesamfrø
100 g solsikkekjerner
2 ts bakepulver

Visp egg, creme fraiche og olje sammen i en bakebolle.
Bland alt det tørre sammen, og hell det over i bollen. Rør godt. Vent med bakepulveret helt til slutt.
Fordel røra i to medium store brødformer. Røra blir veldig løs, så her må man bare fordele. Jeg anbefaler egentlig å bruke bakepapir i bunn, for min erfaring er at brøda er veldig vanskelig å få ut av forma uansett hvor mye jeg smører dem.
Stek på nederste rille, på 180 grader i ca 55 minutter.

Mange mener at dissa brøda ikke smaker så mye, men jeg syns dem funker fett med litt godt pålegg på :) Man blir skikkelig god og mett av to skiver, sjøl om skivene ikke blir så store. Bor du alene kan det vær lurt å dele brøda i to og fryse dem ned. Det pleier jeg å gjøre, så rekker jeg å spise dem opp før dem blir dårlige.



Lavkarbo knekkebrød - ca 24 stk.
2 dl solsikkekjerner
1,5 dl linfrø
1 dl sesamfrø
0,5 dl gresskarkjerner
2,5 dl kruskakli
2 ss fiberhusk (fås kjøpt på ICA eller sunkost/helsekost)
1 ts salt
5 dl vann

Detta her er superenkelt!


Du måler opp riktig mengde ingredienser og blander alt sammen før du tilsetter 5 dl vann.
Rør godt å la røra stå i kanskje 5 minutter, sånn at den blir litt tjukkere.

Blir den for tjukk tilsetter du bare litt mer vann.

Fordel røra utover to stekebrett, med bakepapir i bunn. Jeg vet det er vanskelig, men trikset er å få røra så jevn som mulig sånn at det blir jevnt stekt. Slikkepott er en fin ting her.

Stek ett og ett brett, på  160 grader. Etter 10 minutter tar du ut brettet og ruter opp passelige store ruter. Til meg blir det ca 12 på hvert brett, men det er opp til deg hvor store knekkebrød du vil ha.

Når dette er gjort setter du brettet tilbake i ovnen igjen, og lar det stå i ca 50 minutter. Da skal knekkebrøda være sprø og fine, men hold et lite øye med dem for det kommer jo an på hvor tjukt/tynt lag du har lagt.

Om du fordeler røra litt ujevnt, kan det hende at noen deler ikke blir helt sprø (det skjer iallefall meg noen ganger). Da setter jeg bare ned temperaturen på komfyren til ca 50 grader, og legger de mjuke knekkebrøda på ei rist og lar de ligge i ovnen til dem har blitt sprø. På den måten blir dem ikke brent.

Husk å ikke oppbevar knekkebrøda i poser, dem holder seg best i en kakeboks eller noe lignende. Og dem er så gode at det ikke er noe fare for at du ikke får spist dem opp før dem blir dårlige!

Enjoy!

Jeg var så flink rundt eksamen i vår, og gikk faktisk ned noen kilo. Sykt deilig følelse når Lee-buksa jeg ikke fikk igjen knappen på plutselig passa helt perfekt! Det er verdt å gi lavkarbo en sjanse, og det finnes mange gode oppskrifter på alt fra frokost til middag til desserter! Man ska slippe å sulte :)

Jeg drev liksom både med lavkarbo og rikshospital-dietten i vår, så jeg er litt usikker på hva det var som ga utslag og fikk buksa mi til å passe igjen. Men jeg har iallefall tenkt å gi lavkarbo, i kombinasjon med trening, en sjanse frem til jul. Gir det resultater er jo det bare helt strålende! Jeg vet det har hjulpet mange, det gjelder bare å finne motivasjonen.

Peace out!

4 kommentarer:

  1. Ohh, det så godt ut! Får prøv det engang ;)

    SvarSlett
  2. Bra, Linn! Tror jammen jeg skal prøve de brødene selv, jeg eeeelsker ihvertfall solsikkekjerner! Nam nam.

    SvarSlett
  3. Jeg har aldri vært noe spes for lavkarbo, siden tanken på mye saus, majo og fett gjør meg kvalm. Men bakevarene ser jo gode ut=)

    SvarSlett
  4. Jeg bruker akkurat samme brødoppskrift, synes de funker fett som lavkarbobrød! Jeg bruker å ha i litt revet ost også, da blir de ekstra gode:)

    SvarSlett